Pakkasta talvella -
ei mitään uutta Suomen-Talvessa.
Suomen 'lounais-kolkassa' harvemmin kovaa pakkasta.
Helmikuun 15. päivä 1987 oli kovasti poikkeava....
*PAKKASTALVEA NAANTALISSA*
Meri tukevasti jäässä.
Laivat saaristoväylällä vaikeuksissa...
Pakkanen yli -30 astetta...!
2 kommenttia:
Tämä oli "se" ankara pakkastalvi.
Pakkanen alkoi marraskuun alkupäivinä ja jatkui helmikuun loppupuolelle asti.
Koko ajan piti selleista 30-32 astetta ainakin satakunnan puolella.
Kun pakkanen alkoi hieman hellittää
niin traktorikaivurini sulattaminen
ja herättäminen lumen alta kesti huomattavan kauan aikaa (päiviä).
Kylmyyden johdosta annettiin pohjoiseen lupa käyttää rekka-autoissa petroolia ohentamaan polttoöljyssä ja naftassa olevaa steariinipitoisuutta.
Tämän jälkeen syntyi Neste ja TB-asemille ns Arktinen polttoaine laatu
Tämä nafta ja polttoöljy oli silloin samaa ainetta, vain säiliöauton tankkauksen yhteydessä autonkuljettaja lisäsi paridesiä pigmenttiä polttoaineen joukkoon.
Nykyisin on Polttoöljy (lämmityskäyttö)
Tavallista vanhaa löpöä löytyy ehkä vielä joistakin paikoista, mutta ei voi käyttää kun vain vanhoissa dieseleissä.
Moottoripolttoöljy on nykyisin edelleen samaa kuin diesel, mutta yhä tuola väripigmentillä värjättyä.
Mutta autoissa ja työkoneissa on pakko käyttää tätä uudenaikaisempaa moottoripolttoöljyä, koska moottorien viritysaste ja polttoaine pumppujen ja paremminkin pumppusuuttimien rakenne ei enää siedä (kestä) suuria epäpuhtauksia tai ns. parafiini-jatkettua dieselöljyä.
Muistan minäkin kun oli tuona talvena siikaverkot meressä, metri oli meressä jäätä, polvillaan piti tuuralla verkkoavannot aukaista.
Lähetä kommentti